W sprawie: Apel do radnych miasta Częstochowa o wznowienie połączeń lotniczych do portu lotniczego Częstochowa
- lotnisko w Rudnikach leży poza granicami miasta, a więc poza administracyjnym obszarem działania samorządu Miasta Częstochowy (jest to jedna z zasadniczych różnic między nami a np. Radomiem); teren lotniska nigdy nie był więc też i nie jest - siłą rzeczą - własnością miasta;
- lotnisko w Rudnikach nie miało i nie ma infrastruktury do obsługi regularnego ruchu pasażerskiego, mimo że incydentalnie było wykorzystywane do lądowań samolotów pasażerskich (wyjątkowi goście, po uzgodnieniach na szczeblu centralnym), a także jako lotnisko sportowe, które przyjmuje lądowania prywatnych, małych samolotów;
- położenie Częstochowy jeżeli chodzi o dostęp do lotnisk jest korzystne; odległość od Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice wynosi ok. 60 km z dobrym dojazdem, który będzie jeszcze lepszy i szybszy po wybudowaniu odcinka autostrady z Częstochowy do Pyrzowic - inwestycja jest w fazie bezpośredniego przygotowania do budowy. Inne porty lotnicze też są stosunkowo blisko - Łódź - ok. 120, Kraków - ok. 130 km, Wrocław - 210, Warszawa i Warszawa Modlin - 240 km i mamy z nimi dosyć korzystne połączenia drogowe lub kolejowe. Zależy nam więc m.in. na rozwoju najbliższego portu Katowice-Pyrzowice;
- Ustawy nakładają na samorząd miasta katalog zadań własnych, których realizacja jest bezdyskusyjnym obowiązkiem. W celu realizacji tych zadań samorząd dysponuje dochodami własnymi, które są środkami publicznymi. W katalogu zadań samorządu miasta nie mieści się organizacja lub realizacja komunikacji lotniczej. Samorząd miasta może oczywiście inwestować środki finansowe w przedsięwzięcia inwestycyjne prorozwojowe, przynoszące korzyści mieszkańcom. Inwestując pieniądze podatnika musi jednak zachować szczególną ostrożność, robić to zgodnie z prawem i zasadą gospodarności, z której jest rozliczany
- Samorząd miasta Częstochowy realizuje obecnie różne działania wspomagające przedsiębiorców (uchwalony jest kilkuletni plan wspierania przedsiębiorczości), zwłaszcza, gdy ich inwestycje wpływają pozytywnie na miasto i subregion. Miasto gotowe byłoby też zapewne do konkretnego wsparcia ewentualnego portu lotniczego, np. poprzez wkład w budowę układu komunikacyjnego umożliwiającego obsługę portu lotniczego, oczywiście pod warunkiem, że funkcjonowałby konkretny podmiot mający
Temat: Apel do radnych miasta Częstochowa o wznowienie połączeń lotniczych do portu lotniczego Częstochowa
Najbliższym czynnym lotniskiem w pobliżu Częstochowy est lądowisko Częstochowa-Rudniki, oddalone od centrum miasta o 15 km. Jest ono lądowiskiem powojskowym w prywatnych rękach, z zastosowaniem sportowym – na części jego terenu operuje Aeroklub Częstochowski. Nie jest ono przystosowane do obsługi dużych samolotów, istnieje możliwość lądowania tylko małych samolotów pasażerskich. Posiada zaniedbaną betonową drogę startową (2000 × 60 m). Wieloletnie zamierzenia włodarzy miasta przeistoczenia lotniska w pasażerskie lub towarowe dotychczas nie zaowocowały wsparciem finansowym z żadnego źródła, lub nawet uregulowaniem prawnym jego statusu po myśli samorządowców. Ostatni raz lotnisko zostało użyte przez linie lotnicze w 1983 – przez jeden sezon Polskie Linie Lotnicze LOT oferowały z niego połączenia do kilu miast Polski. Istnieje jednak szansa na ożywienie częstochowskiego portu lotniczego.
Władzom miasta Częstochowa zadawaliśmy pytania na temat wznowienia połączeń pasażerskich z portu lotniczego Częstochowa Rudniki. Pytaliśmy się, czy władze miasta podejmują kroki w celu ożywienia portu lotniczego Częstochowa - Rudniki? Ma on pas startowy o wymiarach 200 na 60 metrów, a więc podobne parametry jak port lotniczy w Radomiu. Władze miasta mogłyby na powrót przywrócić połączenia pasażerskie z tego portu lotniczego. W 1983 roku uruchomiono połączenia lotnicze do Częstochowy- operatorem były linie lotnicze LOT. Wskazywałem wówczas władzom miasta na zapisy z oficjalnej strategii transportowej miasta:
Bliskie sąsiedztwo z projektowanym węzłem autostradowym autostrady A1 sprawia, że w przypadku uregulowania własności gruntów i sprecyzowanej polityki transportowej, warto podjąd działania mające na celu doprowadzenie lotniska do używalności w ruchu cywilnym. Rozwiązanie takie było praktykowane tylko przez jeden sezon, kiedy to w 1983 roku regularne połączenie zapewniały Polskie Linie Lotnicze LOT. Podczęstochowskie lotnisko jest położone blisko miasta i wobec rosnącej potrzeby przemieszczania się mieszkaoców, inwestycja w transport lotniczy w przypadku Częstochowy będzie coraz bardziej zasadna. Oczywiście alternatywą pozostaje MPL w Pyrzowicach, położonych również w akceptowalnej dla większości użytkowników odległości od Częstochowy. Wspomniana Strategia Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego przewiduje również działania zmierzające do rozwoju infrastruktury lotniczej w przypadku lotniska w Kościelcu.
wg http://konsultacje.czestochowa.pl/wp-content/uploads/2013/11/PT-Cz%C4%99stochowa-5.11.2013.pdf
Lotnisko jest w części używane przez Aeroklub Częstochowski. Posiada betonową drogę startową o kierunkach 08/26 o długości 2000 m i szerokości 60 m, drogi kołowania, hangary, magazyny, bazę paliwową, wieżę kierowania lotami, budynek portu z kawiarenką. W pobliżu znajduje się bocznica kolejowa - umożliwiająca wprowadzenie tzw. airport linku do obsługi podróżnych udających siękjoleją do portu lotniczego- i stacja trafo. Za czasów PRL-u lotnisko obsługiwało ruch pasażerski do kilku polskich miast. Od lutego 2007 lotnisko ma prawny status lądowiska.
Za czasów PRL-u lotnisko obsługiwało ruch pasażerski do szeregu polskich miast. Obecne szanse rozwoju lądowiska jako portu lotniczego są niejasne. Lądowisko znajduje się 66 km od szybko rozwijającego się międzynarodowego portu lotniczego Katowice-Pyrzowice. Jest to mimo wszystko dość znaczny dystans i port lotniczy miałby szansę na nowo uruchomić połączenia pasażerskie, gdyby polityka władz miasta i regionu była sprzyjająca.
Istniejąca droga startowa z betonu cementowego posiada wymiary 2000 x 60 m. Wielkości te umożliwiają ustalenie kodu referencyjnego lotniska na 3C, który umożliwia wykonywanie operacji lotniczych przez statki powietrzne o wymaganej referencyjnej długości drogi startowej do 1800 m oraz rozpiętości skrzydeł nie większej niż 36 m. Jest to też minimum dla operacji tzw. tanich linii lotniczych. Istniejące drogi kołowania zbudowane są z betonu cementowego. Ich szerokość wynosi 12 m w przypadku dróg kołowania łączących się bezpośrednio z drogą startową oraz 14 m w przypadku prawie równoległej do DS drogi kołowania. Pozwalają one na bezpieczną obsługę samolotów pasażerskich typu ATR 72. Niemniej musiałyby być poszerzone gdyby port miał obsługiwać np. tanie linie lotnicze.
Atutem portu jest spory ruch lotniczy- 11,5 tys. startów i lądowań w roku. To trzeci wynik w Polsce dla lotnisk tego typu. Port lotniczy zajmuje 270 hektarów.
Władze miasta pytaliśmy, jaki jest aktualny status lotniska w pobliżu miasta? Pytaliśmy, czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Częstochowa/ Górny Śląsk. Być może powtórzyłby sukces portu lotniczego Katowice Pyrzowice, odległego od miasta o 60 km.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Czech Airlines, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Pytaliśmy, czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Pytaliśmy, jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do miast Polski wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie z Babimostu do Warszawy.
Odpowiedź władz miasta:
specyfika Częstochowy polega na tym, że:
1) lotnisko w Rudnikach leży poza miastem, a więc poza administracyjnym obszarem działania Miasta Częstochowy (jest to jedna z zasadniczych różnić między nami a Radomiem); teren lotniska nigdy nie było więc też - siłą rzeczą - własnością miasta;
2) lotnisko w Rudnikach nie miało i nie ma infrastruktury do obsługi regularnego ruchu pasażerskiego, mimo że incydentalnie było wykorzystywane do lądowań samolotów pasażerskich (wyjątkowi goście, po uzgodnieniach na szczeblu centralnym), a także - jako lotnisko sportowe - przyjmuje lądowania prywatnych, małych samolotów;
3) położenie Częstochowy jezęli chodzi o dostępność do lotnisk jest korzystne; odległość od Portu Lotniczego Katowice-Pyrzowice wynosi niespełna 60 km z dobrym dojazdem, który będzie jeszcze lepszy i szybszy po wybudowaniu odcinka autostrady z Częstochowy do Pyrzowic (inne porty lotnicze też są stosunkowo blisko - Łódź - ok. 120, Kraków - ok. 130 km, Wrocław - 210, Warszawa i Warszawa Modlin - 240 km); na razie zależy nam więc na korzystnym dla miasta rozwoju połączeń portu Katowice-Pyrzowice;
4) Częstochowa w swojej strategii proinwestycyjnej skupia się obecnie na ściąganiu kapitału na wolne jeszcze tereny dwóch specjalnych stref ekonomicznych (w ubiegłym roku rozszerzono teren katowickiej strefy i objęto strefą mielecką ponad 70 ha częstochowskich gruntów); mamy też nadzieję na dalsze poszerzenie stref i kolejnych inwestorów; jest to plan realny i realizowany; kwestia tworzenia subregionalnego portu lotniczego przez samo miasto, nawet gdyby były ku temu możliwości formalno-prawne (w tym np. możliwość rozporządzania terenem lotniska), byłaby mocno dyskusyjna z ekonomicznego punktu widzenia (nawet biorąc pod uwagę potencjalne prorozwojowe aspekty inwestycji).
Włodzimierz Tutaj
rzecznik prasowy UM Częstochowy
Z prasy o Częstochowskim Porcie Lotniczym
Pełni nadziei są prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona, starosta częstochowski Mieczysław Chudzik, wójt gminy Rędziny Waldemar Chmielarz oraz prezes Aeroklubu Częstochowskiego Włodzimierz Skalik. W poniedziałek zwołali konferencję prasową. Wrona przedstawił listy wysłane do ministrów: obrony narodowej Radosława Sikorskiego i transportu Jerzego Polaczka. Samorządowcy wyrazili w nich gotowość kupna lub przejęcia dawnego lotniska wojskowego w Rudnikach. - Od początku gmina chciała to zrobić - przypomniał wójt.
Cała czwórka widziałaby tam regionalne lotnisko obsługujące lotnictwo pasażerskie i towarowe (jest taki zapis w strategii rozwoju subregionu częstochowskiego). Skalik przypomniał, że już kilka lata temu opracowano koncepcję rozwoju Rudnik. - Teraz jest większa niż kiedykolwiek szansa na jej zrealizowanie. Notujemy niezwykły rozwój transportu lotniczego. Niedługo ewenementem będą duże miasta bez lotniska - przekonywał. Według Skalika, Polska na rozwój lotnisk w latach 2007-2013 może otrzymać 6-8 mld euro unijnej pomocy. - Oczywiście, aby starać się o te fundusze, musi być zaangażowanie samorządów - podkreślał. Zdaniem prezesa Aeroklubu Rudniki mogłyby się stać miejscem pasażerskich lotów czarterowych oraz VIP-owskich, portem towarowym, miejscem stacjonowania służb sanitarnych. - Już dziś w Rudnikach lądują biznesmeni, politycy. Mamy zapytania o szybki przewóz towarów, także za granicę, ale kłopotem są odprawy celne w Pyrzowicach - wyjaśnia Skalik.
Samorządowcy zgodnie zaprzeczyli twierdzeniom ministra Sikorskiego. Odpowiadając na wystąpienie senatora Czesława Ryszki z PiS-u, napisał, że Agencja Mienia Wojskowego "prezentowała władzom gminnym i Częstochowy koncepcję wspólnego zagospodarowania lotniska w postaci powołania spółki prawa handlowego w celu prowadzenie działalności lotniczej. Efektem tych spotkań były jedynie deklaracje nie owocujące jakąkolwiek propozycją".
- To nieprawda. O wniesieniu lotniska jako aportu do spółki Bosacka Development dowiedzieliśmy się już po fakcie - mówił prezydent Wrona.
- To gmina złożyła na piśmie propozycję przejęcia lotniska. Od ówczesnego prezesa Agencji otrzymaliśmy odpowiedź, że przyśle propozycje zagospodarowania lotniska. Nigdy tego nie zrobił - wtórował mu wójt Chmielarz.
Lotnisko w Rudnikach
Zbudowali je podczas wojny Niemcy. Od lat 50. korzystało z niego wojsko. Gdy wyprowadziło się w 2001 roku, teren objęła Agencja Mienia Wojskowego. O wartości Rudnik stanowi infrastruktura: stacja trafo, bocznica kolejowa, baza paliwowa, magazyny. Aeroklub Częstochowski ma prawo tylko do wybudowanego przez siebie hangaru, budynku klubowego i 38 ha gruntu (zapłacił za to Agencji 100 tys. zł).
Cały tekst: http://czestochowa.wyborcza.pl/czestochowa/1,35271,3563632.html#ixzz3u7SRl1SS
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Komentarze
Prześlij komentarz