Wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego za pośrednictwem Rady Miasta Kłobuck
Wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego za pośrednictwem Rady Miasta Kłobuck
w sprawie przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych do Kłobucka na odcinku Herby Nowe – Kłobuck – Chorzew Siemkowice
Szanowni Państwo,
zwracam się z wnioskiem o rozpoczęcie działań zmierzających do przywrócenia regionalnych połączeń kolejowych na trasie Herby Nowe – Kłobuck – Chorzew Siemkowice, stanowiącej część tzw. Magistrali Węglowej. Kłobuck, jako miasto powiatowe z liczbą mieszkańców przekraczającą 12 tys., powinien posiadać zapewniony dostęp do publicznego transportu kolejowego – zwłaszcza wobec istniejącej i zmodernizowanej infrastruktury (perony, torowisko) oraz rosnącego zapotrzebowania na alternatywne, ekologiczne formy komunikacji.
Uzasadnienie
- Istniejąca infrastruktura techniczna
Linia kolejowa na odcinku Herby Nowe – Kłobuck – Chorzew Siemkowice jest zachowana i przejezdna, a perony przystankowe w Kłobucku są gotowe do użytku. Brak jest natomiast jakichkolwiek pasażerskich kursów zatrzymujących się na tej trasie. Infrastruktura, w którą już zainwestowano środki publiczne, pozostaje więc niewykorzystana – co prowadzi do jej postępującej degradacji oraz utraty potencjału komunikacyjnego regionu. - Strategiczne położenie i potrzeby transportowe
Kłobuck leży w strefie wpływów aglomeracji częstochowskiej, ale również znajduje się w dogodnym położeniu dla połączeń z kierunkami północno-zachodnimi (Łódź, Wieluń, Sieradz). Przywrócenie połączenia na tym odcinku stworzyłoby realną alternatywę komunikacyjną dla mieszkańców powiatu kłobuckiego, poprawiłoby ich mobilność i ułatwiło dostęp do rynków pracy, edukacji i usług w większych ośrodkach. - Długotrwały brak usług publicznych
Od momentu zawieszenia przewozów pasażerskich w 2013 roku minęło już ponad 12 lat. Decyzja ta była podyktowana ówczesnym programem naprawczym Kolei Śląskich, wynikającym z braku odpowiedniego zaplecza taborowego. Obecna sytuacja taborowa i organizacyjna województwa oraz spółki jest nieporównywalnie lepsza. Wobec tego zasadne jest przeanalizowanie możliwości powrotu pociągów na trasę, która w przyszłości może również zostać skomunikowana z połączeniami międzywojewódzkimi (np. do Łodzi w Chorzewie, Warszawy, Sieradza czy Częstochowy). - Zrównoważony rozwój regionalny i spójność terytorialna
Przywrócenie pociągów do Kłobucka wpisałoby się w politykę zrównoważonego rozwoju transportu publicznego, a także ograniczania wykluczenia transportowego mniejszych miejscowości. Brak dostępu do kolei pasażerskiej przez kilkunastotysięczne miasto w XXI wieku to znacząca luka w dostępności komunikacyjnej.
Proponowane działania
Wnioskuję o:
- Ujęcie reaktywacji odcinka Herby Nowe – Kłobuck – Chorzew Siemkowice w najbliższej aktualizacji Planu Transportowego Województwa Śląskiego z określeniem realnego horyzontu czasowego (np. lata 2025–2027 a nie do 2040 jak obecnie).
- Rozpoczęcie dialogu międzyregionalnego z Województwem Łódzkim, celem skoordynowania ewentualnych połączeń międzywojewódzkich i ułatwienia finansowania operacyjnego.
- Zorganizowanie konsultacji społecznych z mieszkańcami Kłobucka i regionu, aby określić zapotrzebowanie na konkretne relacje kolejowe.
- Analizę kosztów uruchomienia przynajmniej jednego lub dwóch kursów dziennie w relacji Herby – Kłobuck, z możliwością dalszego przedłużania kursów w przypadku sukcesu frekwencyjnego.
Zakończenie
Mieszkańcy Kłobucka zasługują na przywrócenie im pełnoprawnego dostępu do publicznego transportu kolejowego. Zwłaszcza w dobie transformacji klimatycznej i promocji transportu zbiorowego, kolej powinna stanowić podstawę mobilności regionalnej. Proszę o pozytywne rozpatrzenie niniejszego wniosku i uruchomienie procesu decyzyjnego, który umożliwi powrót pasażerskich pociągów do Kłobucka.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz
gazetaczestochowska.pl
Dol. Ziel. 24a Zielona Góra PL65-154
Komentarze
Prześlij komentarz