W sprawie przystanków kolei jakie zlikwidowano w okolicy Częstochowy
Znak pisma: DTK-5-1.055.303.2025
Warszawa, 12 listopada 2025
Pan
Adam Fularz
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na ponowne wystąpienie dotyczące odtworzenia przystanków m.in.
w miejscowości Wręczyca oraz Miedźno na linii kolejowej nr 131, poniżej przedstawiam
stosowne informacje.
Uprzejmie informuję, że stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w przedmiotowej
sprawie zostało przekazane drogą elektroniczną przez Rzecznika prasowego w dniu
5 listopada 2025 r. oraz w odpowiedzi na interpelację nr 11413 z dnia 11 września 2025r.
i nadal jest aktualne.
Odpowiedź na ww. interpelację została opublikowana na stronie internetowej Sejmu:
https://sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=11413.
Jednocześnie dziękuję za zainteresowanie rozwojem infrastruktury kolejowej na obszarze
województwa śląskiego. Podkreślam, że Ministerstwo Infrastruktury docenia wszelkie
oddolne inicjatywy mające na celu zwiększenie dostępu do transportu kolejowego dla
coraz większej liczby mieszkańców.
Zachęcam również do śledzenia bieżących informacji zamieszczanych na stronie
internetowej Ministerstwa Infrastruktury oraz udziału w konsultacjach publicznych
poszczególnych programów wieloletnich dotyczących infrastruktury kolejowej.
Z poważaniem,
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Przemysław Sierpień
Zastępca Dyrektora
Szanowny Pan Szymon Hołownia Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szanowny Panie Marszałku, w odpowiedzi na interpelację nr 11413 Poseł na Sejm RP Pauliny Matysiak, w sprawie infrastruktury kolejowej na linii nr 131, poniżej przedstawiam stosowne informacje. Uprzejmie informuję,że w planach inwestycyjnych PKP PLK S.A. na najbliższe lata nie ujęto odbudowy wskazanych w interpelacji przystanków. Niezależnie od powyższego poniżej przekazuję informacje pozyskane ze Spółki w zakresie przyczyn likwidacji przystanków: Wręczyca/Miedźno (woj. śląskie) – długotrwały brak realizacji postojów handlowych pociągów pasażerskich. Likwidacja peronów w stacjach podyktowana była ich złym stanem technicznym, potencjalnie mogącym zagrażać bezpieczeństwu oraz ich niezgodnością z obowiązującymi wytycznymi TSI (m.in. brak odpowiedniej szerokości, wysokości). Zakres zrealizowanego projektu inwestycyjnego pn. „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, w konsekwencji braku zainteresowania wykorzystaniem ww. obiektów w realizacji postojów handlowych przez organizatora publicznego transportu zbiorowego, tj. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, nie obejmował odbudowy infrastruktury pasażerskiej w przedmiotowych lokalizacjach. Równocześnie w ramach wykonanych robót układy torowe w ww. stacjach dostosowane zostały pod ewentualną odbudowę peronów w przyszłości; Annolesie (woj. śląskie) – zlikwidowany przystanek kolejowy, na którym postoje pociągów pasażerskich realizowane były do 2009 r. Pozostałości po peronach zlikwidowano całkowicie w 2018 r. przy realizacji projektu pn. „Prace na linii kolejowej C-E-65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Przystanek zlokalizowany był na terenie wsi o bardzo małej gęstości zaludnienia, z niewielkim potencjałem przewozowym; Mokra Częstochowska (woj. śląskie) – zlikwidowany przystanek osobowy, na którym postoje handlowe pociągów pasażerskich realizowane były do 2009 r. Lokalizacja przystanku z niewielkim potencjałem przewozowym; Kustrzyce (woj. łódzkie) – zlikwidowany z uwagi na brak zainteresowania obsługą ze strony licencjonowanych przewoźników kolejowych i organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Jednocześnie informuję, że w ramach realizowanego przez Spółkę zadania pn. „LOT C – Prace na liniach kolejowych nr 131, 686, 687, 704 na odcinku Kalina (km 66,800) – Rusiec Łódzki (km 137,500)” w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo” zmodernizowano oraz oddano do eksploatacji następujące obiekty 2 obsługi pasażerskiej, tj. st. Herby Nowe, st. Kłobuck, st. Działoszyn, st. Rusiec Łódzki, st. Chorzew Siemkowice, p.o. Huta. Jednocześnie informuję, że obecnie w ramach inwestycji PKP PLK S.A. projektowana jest linia łącząca stację Wieluń Dąbrowa ze stacją Chorzew Siemkowice. Połączenie Kłobucka z Częstochową możliwe jest w ramach istniejącej infrastruktury liniami kolejowymi nr 131, 704 oraz 61. Ponadto informuję, że w tym momencie Spółka nie prowadzi analiz w zakresie budowy nowej linii kolejowej Krzepice – Kłobuck – Częstochowa. Odpowiadając na pytanie dotyczące dworca w Kłobucku informuję, że jest on wyłączony z eksploatacji od 2002 roku. W chwili obecnej budynek wymaga generalnego remontu z uwagi na jego zły stan techniczny. W lipcu br. Zarząd PKP S.A. wyraził zgodę na przygotowanie i przeprowadzenie przez Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach postępowania o udzielenie zamówienia niepublicznego w trybie nieograniczonym na realizację zadania polegającego na opracowaniu dokumentacji projektowej dla modernizacji budynku dworca kolejowego w Kłobucku. Aktualnie Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Katowicach jest na etapie opracowywania dokumentacji niezbędnej do przygotowania ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej modernizacji ww. budynku dworca. Projekt będzie uwzględniał pełną modernizację obiektu dworca wraz z terenem przyległym. Przystąpienie do wyboru Wykonawcy modernizacji dworca w postępowaniu przetargowym możliwe będzie po uzyskaniu przez projektanta wszystkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń oraz złożeniu opracowanego projektu budowlanego. Odnosząc się do kwestii budynku dworca kolejowego Miedźno informuję, iż w 2013 roku ruch pociągów pasażerskich na linii kolejowej nr 131 został zawieszony. Z uwagi na niski potencjał komercyjny, jak i również w związku z brakiem deklaracji przewoźników o przywróceniu ruchu pasażerskiego na przedmiotowej linii kolejowej, PKP S.A. na obecną chwilę nie planuje przeprowadzania prac remontowych budynku dworca Miedźno. Z wyrazami szacunku, Dokument podpisany elektronicznie przez: z upoważnienia Ministra Infrastruktury Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu

Komentarze
Prześlij komentarz